vrijdag 8 januari 2016

Saaie etappe in teambelang gereden, uitleg mijn Dakar kantoor


Vandaag blijven we nog even op het dak van de wereld in Bolivia op bijna 4000 meter. 

Voor ons was vandaag de teamtaak weggelegd waardoor we na onze fantastische 4e startpositie meteen 12 minuten moesten wachten op Gerard die achter ons startte. Direct aangepikt bij Gerard in de hoop dat hij ons mee naar voren kan nemen om zoveel mogelijk tijd terug te halen. Plan geslaagd want we eindigen mooi 1 minuut achter Gerard. Meer zat er voor ons niet in vandaag. Overigens een oersaaie etappe gedomineerd door lange gravelpaden (misschien wel 100 km) en steeds terugkerende speedzones. Voor de tijdstraffenregen voor de organisatie een helse taak. Voor ons net iets te laat ingeremd dus zullen ook wel weer minuten aan onze broek krijgen. Nu kunnen naar voren weinig meer bereiken door onze stopsessies, maar achter ons zit ook een gat van ruim 40 minuten. Wordt consolideren zoals dat deftig heet.
 
Dan maar Iets over mijn Dakar kantoor. 
Wij rijden op een Routeboek volgens pijl systeem. De pijl geeft aan welke richting je moet soms ondersteund met situatietekening of kompaskoers. Ook gevaarlijke situaties worden gemarkeerd met 1,2,3 of soms 4 !!!! Uitroeptekens. Bij 3 maar vooral 4 is het erg opletten geblazen. 

In heb, door organisatie verplicht, GPS kasten waarop, naast onze positie, ook  kompaskoers te zien is en de waypoints in beeld komen als we dicht genoeg bij zijn. Jammer genoeg ook onze snelheidsovertredingen worden automatisch geregistreerd wat ons al een paar plaatsjes in het klassement gekost hebben door tijdstraffen. Eigenlijk onze boordcomputer die alles registreert. 

Daaronder heb ik 2 tripmasters, afstandsmeters die ik zelf kan bijsturen, op nul zetten. Dit is om alle (tussen) afstanden te meten om precies volgens het Routeboek te kunnen rijden. Een derde daaronder gebruiken we enkel om de dieselvoorraad te kunnen meten. Recht daarvan hebben we een gele en rode knop gekoppeld aan de GPS. De rode moeten we gebruiken als we stil komen staan op een gevaarlijk kunt waardoor de achterop komende deelnemers een signaal krijgen. De gele is de beroemde Sentinel knop. Wanneer we deze indrukken binnen 200 meter van een tragere deelnemer krijgt hij een signaal wat hij met een druk op zijn gele knop moet beantwoorden dat hij ons gehoord heeft. Als je het signaal te vaak negeert kan het tot tijdstraf of boete leiden. Tenslotte heb ik nog 2 USB 12v laders in mijn dashboard om op verbinding bv. de telefoon op te kunnen laden. 
Nu is het misschien te begrijpen dat er weinig van het prachtige landschap genoten kan worden. Opkijken hoe de weg loopt is het enige wat je ziet tijdens een proef. 

Nu nog 300 km naar hetzelfde bivak als gisteren en morgen 817 km waarvan 336 km proef. Weer veel verbinding. 



1 opmerking: