maandag 4 januari 2016

Eerste Dakar proef, Kamaz Meets Tonneke


Eindelijk actie na weer een vertraagde start vanochtend. Pas 11.30 mochten we het bivak verlaten voor 93 km verbinding naar de eerste proef deze Dakar. Kunnen we eindelijk eens zien waar we staan. 

Al voordat we vertrokken kregen we door dat de maximaal te rijden tijd naar de proef erg krap stond. Aangezien wij elektronisch via de GPS op snelheid begrensd worden, blijft het lastig om tijd te winnen. Samen met een Tatra voor ons en een Belg achter ons, reden we op het randje van toelaatbaar om toch op tijd te komen. Onderweg hebben we onze pakken en HANS systeem vast verder aangetrokken zodat we alleen maar de helm hoefde op te zetten en na een sanitaire stop direct door kunnen rijden de proef op, immers we kwamen al 2 minuten te laat aanrijden en je starttijd loopt gewoon door. Maar....aangekomen bij de start had men de starttijd 20 minuten opgeschoven om niet meteen iedere deelnemer met tijdstraf op te zadelen. Ga dan 40 kilometer terug staan met dat bordje, scheelt een boel (Verkeers) ergernis. 

De proef was in het begin erg bochtig en technisch, wat ons heel goed ligt. Binnen de eerste 20 km hadden we de Tatra al te pakken waar we zonder stof makkelijk heen konden rijden. Hij liet ons op eerste sentinel signaal keurig voorbij. 

Het sentinel systeem is een onderling waarschuwingssysteem om in te halen en hiervoor binnen 200 meter een bericht uit te sturen. Het achter rijdende voertuig drukt op een gele knop in de cabine, waardoor een piepsignaal in de cabine van de voorganger gaat (of motorrijder). Deze dient dan ook op de gele knop te drukken ter bevestiging dat hij het begrepen heeft en vervolgens aan de kant te gaan om te laten passeren. De passerende partij hoort aan de dubbele piep dat het signaal bevestigd is en kan er naar toe rijden. Praktijk is vaak anders. Na de bevestiging rijdt men vlug verder om de passant in het stof te zetten en weer opnieuw voorsprong te winnen.

De snelheid bleef er goed in en na 80 km hadden ons volgende slachtoffer al in het vizier. De op een dorsmachine lijkende knalrode MAZ truck uit Minsk, Wit Rusland. Deze gaf zich minder makkelijker gewonnen en negeerde het eerste signaal om te mogen passeren. Door het stof wat tussen de bomen bleef hangen moesten we inhouden en opnieuw aanleggen. De tweede keer ging hij netjes aan de kant, maar kostte ons veel tijd. 

Toen we in de verte een grote zwarte verse rookpluim boven de bossen zagen hangen wisten we al dat er iets mis was met een van de trucks. Met kippenvel op de armen passeerden we een reddeloze Martin van den Brink die zo'n super sportman is door voor zijn volop brandende truck staat te wuiven dat je snel door moet rijden, wetende dat iedereen genegen is om direct uit te stappen en de diensten aan te bieden aan deze aimabele kerel.

Kort na dit voorval herpakken we ons en vol concentratie doemt de volgende 
Stofwolk al weer op. Ondertussen hadden we ook al enkele achterblijvende auto's gepasseerd, inclusief de beide Cor-en-ff-niet-snel-en. 
Dit keer blijkt het een Kamaz te zijn. Zou hij gestopt zijn en ons nu zijn hielen laten zien, of zijn we toch echt sneller??

We rijden er toch naar toe en in een speedzone remmen we heel laat en zitten op 30 meter van onze, nu nog, vriendelijke Rus. Keurig beantwoord hij ons sentinel signaal en we denken dat hij netjes aan de kant gaat. Fout, vol gas ploft ie ons in het stof en is er weer vandoor. Opnieuw er naar toe zien te komen en in de volgende speedzone herhaalt het tafereel weer. Ondertussen bekwamen we ons in de cabine met het Brabants ScheldWoordenboek weer wat op peil te brengen en wederom wordt de achtervolging in gezet. Dit oponthoud kost ons dure minuten want we kunnen niet op volle snelheid rijden. Steeds remmen voor stof mistbanken, je weet niet of er een bocht zit, of erger, misschien een auto stil staat. Bij de derde poging weet onze, inmiddels wat mindere, vriend toch dat het toch beter is om aan de kant te gaan. 
De organisatie kan deze singalen (en negeren ervan) uitlezen en boetes of tijdstraf uitdelen wanneer men niet laat passeren. Dan ligt onze weg vrij voor een wervelend eindschot, we vliegen naar de finish. 

Naar het schijnt draaien we een keurige 7e tijd en houden maar liefst 3 Kamazzen achter ons. Mission Completed!!!

Morgen starten we als 7e met drie Russen in onze nek. 

1 opmerking:

  1. Netjes mannen! Beloofd nog veel voor de rest van de rally! Koppie erbij houwe!

    BeantwoordenVerwijderen